Proč nás bolí záda?

Bolest zad je něco, co zažil snad každý z nás. Jedná se o běžný zdravotní problém s mnoha možnými příčinami. Bohužel, tato potíž nepostihuje jen dospělé. Stále častěji se s bolestmi zad setkávají i junioři a děti, kteří hledají pomoc u fyzioterapeutů.

Níže je přehled některých běžných, ale i méně běžných příčin bolesti zad. Zamysleme se nad tím, co by nás mohlo trápit, a co můžeme udělat pro aktivní řešení tohoto problému na vlastní pěst.

• Svalové napětí: Nejčastější příčina bolesti zad. Může vzniknout kvůli nesprávnému zvedání, náhlým pohybem, nebo fyzickým námahám.
  • Degenerativní změny meziobratlových plotének: Změny spojené s věkem mohou vést k degeneraci plotének, což může způsobit bolest.
  • Hernie disku: Protržení meziobratlové ploténky, která může tlačit na sousední nerv.
  • Zánět kloubů: Artritida nebo jiné zánětlivé stavy mohou způsobit bolest v zádech.
  • Skolióza: Zakřivení páteře může vést k bolesti zad, zejména u dospělých.
  • Osteoporóza: Oslabení kostí může vést ke zlomeninám obratlů.
  • Infekce: Vzácně může infekce postihnout páteř a způsobit bolest.
  • Nádory: Velmi vzácně může bolest zad signalizovat nádor v oblasti páteře.
  • Zlomeniny: Například zlomeniny obratlů mohou vzniknout po úrazech.
  • Spondylolýza a spondylolistéza: Jsou to stavy, které mohou postihnout obratle a způsobit bolest.
  • Zánět sakroiliakálního kloubu: Kloub spojující pánev s páteří může způsobit bolest v dolní části zad.
  • Sedavý životní styl: Dlouhodobé sedění, špatné držení těla a nedostatek pohybu mohou přispět k bolesti zad.
  • Stres a psychické faktory: Psychosomatické příčiny mohou také hrát roli v bolesti zad.
567a2919

Pokud trpíte bolestí zad, měla by být vaší prioritou návštěva lékaře, který může přesně diagnostikovat příčinu a navrhnout vhodnou léčbu. Nechcete- li vyhledat lékaře, můžete zvážit konzultaci s fyzioterapeutem. Fyzioterapeut může provést funkční diagnostiku a vytvořit plán terapie přizpůsobený vašim potřebám. Mějte však na paměti, že pokud bolest neustoupí po několika návštěvách u fyzioterapeuta, doplněných o domluvené domácí cvičení, bude nezbytné vyhledat lékaře k další diagnostice.

567a2963

Co dělat při bolesti zad?

• Odpočinek a klid: Krátkodobý odpočinek může pomoci
  • Aplikace chladu nebo tepla: Ledový obklad může pomoci snížit zánět a bolest, zatímco teplo může uvolnit svaly.
  • Léky proti bolesti: Volně prodejné léky jako ibuprofen mohou pomoci snížit zánět a bolest (ale nesmí se užívat dlouho)
  • Pravidelná fyzická aktivita: Cvičení, jako je chůze, plavání nebo kompenzační fyzio cvičení může pomoci posílit svaly zad a snížit bolest.
  • Správné držení těla: Při sezení i stání dbáte na správné držení těla. Při zvedání věcí vždy používejte nohy, nikoli záda.
  • Udržujte si zdravou váhu: Nadměrná váha může způsobit nadměrné zatížení zad.
  • Noste pohodlnou obuv: Vyhněte se vysokým podpatkům, protože mohou zvyšovat riziko bolesti zad.
  • Masáže a manuální terapie: Mohou pomoci uvolnit svalové napětí.
  • Akupunktura: Někteří lidé uvádějí úlevu od bolesti zad díky akupunktuře.
  •  Meditace nebo hluboké dýchání: Tyto techniky mohou pomoci relaxovat svaly a snížit bolest.
  • Upravte pracovní prostředí: Investujte do ergonomické židle a stolu u kterého můžete také stát.

Zpracovala: Mgr. Jana Slusarčuková, DiS.

Otužování

Otužování, také nazývané jako kryoterapie nebo expozice chladu, nabývá na oblíbenosti jako účinná metoda pro posílení celkového zdraví a vitality. Tato praxe, která zahrnuje pravidelné vystavení těla nízkým teplotám, má hluboké kořeny v různých kulturách po celém světě a je známá pro své mnoho zdravotních a psychologických výhod.

Těhotenství a terapie podle Mojžíšové

Janu Slusarčukovou jsem vyhledala poté, co se mi zhruba 1,5 roku nedařilo otěhotnět a brala jí jako svojí „poslední šanci“ na přirozené otěhotnění. První syn se nám povedl tzv. na první dobrou, tak jsem nepočítala, že by u druhého otěhotnění měl být nějaký problém, i když jsem částečně počítala s tím, že v 36 letech to nebude třeba hned.