Magnesium

Magnesium se běžně účastní více než 300 enzymatických reakcí. Magnesium ovlivňuje metabolismus, tvorbu neurotransmiterů, produkci hormonů a antioxidační aktivitu. Jeho nedostatek může způsobit problémy ve funkci enzymů, což se může projevit různými zdravotními obtížemi, jak akutními, tak chronickými.
Js 32 foto blog

Nejdůležitější efekty magnesia:

  • Magnesium je nezbytné pro téměř každý krok vytváření buněčné energie. Hraje klíčovou roli v metabolismu glukózy, metabolismu tuků a je nezbytné i při posledním kroku výroby buněčné energie.
  • Magnesium a vitamin B6 jsou klíčové pro tvorbu neurotransmiterů dopaminu a serotoninu, ovlivňujících náladu a motivaci. Magnesium působí jako kofaktor při přeměně tryptofanu na serotonin a L-DOPA na dopamin. Navíc má zajímavou roli, protože podporuje přeměnu serotoninu na melatonin.
  • Magnesium je klíčové pro přenos signálů a funkci buněk. Hraje roli v celkové elektrické a elektrochemické aktivitě těla. Je zapojeno do svalové kontrakce, srdečního rytmu, fungování neuronů a ovlivňuje aktivitu mozku, včetně neuroplasticity spojené s pamětí a učením.
  • Magnesium pomáhá vyrovnávat psychický stres a stresové hormony. Je klíčovým minerálem v kontrole stresu, díky svým inhibičním účinkům. Při akutním i chronickém stresu se zvyšuje jeho spotřeba, a nedostatek může způsobit problémy s nižší tolerancí vůči stresu. To znamená, že čím víc stresu, tím méně magnesia, a naopak.
  • Magnesium se podílí na jaterní detoxikaci a pomáhá odstraňovat těžké kovy. Zahrnuje účast na činnosti různých detoxikačních enzymů, včetně enzymu methyltransferázy ve druhé fázi jaterní detoxikace, která pomáhá rozkládat metabolity, například estrogeny.
  • U žen magnesium snižuje symptomy PMS, menstruační bolesti a pomáhá při PCOS (Syndromu polycystických vaječníků). Nedostatek hořčíku může podle vědeckých poznatků přispívat k těmto problémům. Relaxační účinek magnesia na nervovou soustavu může snižovat symptomy PMS a bolesti spojené s menstruací. Ženy s nedostatkem hořčíku mají 19x vyšší riziko vzniku PCOS. Optimalizovaný příjem magnesia podporuje inzulínovou senzitivitu, reguluje krevní tlak a zmírňuje úzkosti, což jsou projevy spojené s PCOS.

 

Proč mají lidé často nedostatek magnesia?

Faktor 1: V komerční půdě chybí dostatek magnesia, což se odráží i ve stravě, kterou konzumujeme.

Faktor 2: Fyzický, chemický a elektromagnetický stres zvyšuje spotřebu magnezia.

Faktor 3: Psychický stres a nervové napětí postupně snižují hladinu magnesia.

 

Příznaky nedostatku magnesia

Akutní nedostatek – Tento stav vzniká například během náročných a stresujících období, projevuje se různými symptomy, včetně:

  • Svalových křečí
  • Celkové únavy a slabosti
  • Poruchy spánku
  • Úzkosti, smutku, depresivní nálady a vyšší vnímání stresu
  • Zrychleného srdečního tepu
  • Možného nedostatku vitamínu D, zejména při vyšším příjmu vitamínu D bez doplnění magnesia.

 

Chronický nedostatek hořčíku může vzniknout kvůli dlouhodobě nízkému příjmu nebo častěji v důsledku faktorů zvyšujících jeho spotřebu, jako je dlouhodobý stres nebo chronické zdravotní problémy. Projevy mohou být závažnější a zahrnovat:

  • Problematiku kardiovaskulárního systému – vysoký krevní tlak, arytmie, tlak na hrudi a riziko kardiovaskulárních onemocnění.
  • Problémy s chronickou únavou – s možnou příčinou, jako je narušení spánkového rytmu a obtíže s usínáním v noci.
  • Bolesti hlavy – mohou být způsobeny různými faktory, včetně nedostatku acetylcholinu a dopaminu.
  • Bolestivost v pohybovém aparátu
  • Příznaky úzkosti, panické ataky, noční můry nebo spánková paralýza.

 

Formy magnesia (organické)

  • Magnesium bisgylicinát – první volba mezi Magnesiem. Má zklidňující a tlumivý účinek na nervovou soustavu. Pro vyšší efekt je vhodné užívat společně s formou vitamínu B6
  • Magnezium taurát – podpora kardiovaskulárních systému, díky snižování krevního tlaku. Celkové zklidnění před spaním 
  • Magnesium L-treonát- nejpokročilejší forma magnesia. Díky schopnosti nejefektivněji překonávat mozkovou bariéru, čímž zvyšuje hořčík přímo v mozku. Terapeuticky lze využít pro snižování úzkosti a přepětí, zdraví mozku a kvality spánku.
  • Magnesium malát – produkce buněčné energie. Při chronické a běžné únavě, ale současně také pro navyšování hořčíku v těle.
  • Magnesium orotát – stavební kámen pro tvorbu DNA, RNA. Podpora kardiovaskulárního systému. U nás pouze na předpis.
  • Magnesium citrát – energizující efekt a proto je vhodné ho užívat v první polovině dne pro podporu energie a fungování nervového systému. 
  • Epsomská sůl – dává se do vany s horkou vodou a vstřebává se transdermálně

 

Anorganické formy magnesia:

Tyto formy jsou často v praxi běžně používané, protože jsou snadno dostupné a obvykle jsou předepisovány v ordinacích při podezření na nedostatek magnezia nebo zvýšenou potřebu.

Nevýhodou je jejich nízká biologická využitelnost a současně laxativní účinek.

  • Magnesium oxid
  • Magnesium hydroxid
  • Magnesium sulfát
  • Magnesium laktát

Zpracoval: Jan Kulhánek

Foto 3x2

Růst svalů

Svalová hypertrofie, neboli růst svalů, je proces, při kterém se svalová vlákna zvětšují a zesilují. Tento proces je zásadní pro sportovce, kulturisty a každého, kdo usiluje o zlepšení své fyzické kondice a síly.

Celý článek »
B8c8827e-f082-43a2-9abe-89dc16710790

Skolióza u dětí: Průvodce pro rodiče

Všimli jste si, že se vaše dítě krčí a hrbí více než obvykle? Možná se vám zdá, že má jedno rameno výš než druhé. Nebo si stěžuje na bolest zad? Né vždy se musí jednat o skoliźu páteře, ale je dobré být o krok napřed. Vědět, na koho se můžu obrátit a kde najít ty správné odpovědi. Pojďte si udělat přehled, čeká na vás odborný čánek o skolióze, kterému budete rozumět. V tomto článku si povíme.

Celý článek »
Js 32 foto blog

7 tipů pro zdravá záda vašeho školáka: Jak vybrat ideální školní batoh?

Máte doma malého školáka a řešíte, jak vybrat správný batoh do školy? Není to jen otázka stylu, ale také zdraví. Správný batoh může významně ovlivnit vývoj dětské páteře a celkový tělesný růst. Z fyzioterapeutického hlediska je důležité dbát nejen na samotný batoh, ale také na způsob, jakým jej dítě nosí, a co v něm nosí. Co všechno byste měli při výběru školní aktovky zvážit?

Celý článek »