Aromaterapie v těhotenství

Těhotenství je jedinečný zážitek pro každou ženu. Je to důležité a krásné období, ve kterém se mohou objevit různé obtíže. Tělo ženy prochází velkou hormonální změnou a postupně je vystaveno velké zátěži. Bolest v kříži, pnutí v tříslech, nespavost, nevolnost, křečové žíly, hemeroidy, otékající nohy a mnoho dalších. V prvním trimestru raději éterické oleje vůbec nepoužívejte.

Vhodné éterické oleje:

Tanžerinka, růže, manuka, mandarinka, neboli, růžové dřevo, grapefruit, santal, majoránka, pačuli, černý pepř, geranium, koriandr semena, pomeranč sladký, čajovník, levandule, citron, bergamot, heřmánek římský, kadidlo, petitgrain,heřmánek pravý.

Tyto éterické oleje jsou vhodné v období těhotenství. Používejte jemnější oleje s malou dávkou a které vám jsou příjemné, protože čich těhotné ženy je velmi citlivý. Lze je používat do koupele, k potírání a masáži, do aromalampy nebo difuzérů. Nepoužívejte mnoho aromapřípravků naráz. Pozor na sluneční záření po aplikaci oleje.

Kontraindikace a nevhodné éterické oleje:

Mátové, kafrové a eukalyptové oleje by těhotné ženy neměly používat, kvůli možným předčasným stahům dělohy, i když v malém množství na krátký čas u některých obtíží se doporučují. Další nevhodné oleje jsou z bazalky, verbeny citronové, zázvor, kardamom, hřebíček, oregano, skořice a túje. Oleje zvyšující krevní tlak jsou lavandin, rozmarýn, yzop, tymián thymol a měli by se užívat po konzultaci s lékařem nebo certifikovaným aromaterapeutem. Při nízkém tlaku se raději vyhněte levandule, majoránky, šalvěj muškátová, nard, ylang-ylang.

Pokud je těhotná žena astmatik nebo epileptik musí zvážit zda éterické oleje používat. Pro epileptiky obecně platí, že by se měli vyhnout kafru, yzopu, levandinu, levanduli spike, rozmarýnu, šalvěji levandulové, řebříčku. Nejlepší je éterické oleje konzultovat s porodní dulou, asistentkou nebo aromaterapeutem.

055623eb-2a51-4421-bd1f-ebee85a7c1c4

S čím může aromaterapie pomoci nebo přispět k uvolnění?

• Bolesti děložních vazů se vyznačují bolestivým pnutí v tříslech. Jakmile se děloha srovná, zvětší se až k žebernímu oblouku, pnutí zmizí. Silné bolesti vlevo mohou být od ucpaného konečníku. Bolesti na pravé straně musí objasnit lékař a vyloučit zánět slepého střeva. Masážní uvolňující směs z březule, růžového dřeva, fenyklu, levandule, mandarinky a neroli v meruňkovém, slunečnicovém a mandlovém oleji pomáhá na bolestivé děložní vazy, které se natahují po dobu růstu dělohy.
  • Bolesti hlavy spojené s krevním oběhem nebo krevním tlakem jsou časté v raném těhotenství. Pokud dostatkem tekutin ani pohybem bolest neodstraníte, mohou éterické oleje být užitečným pomocníkem. Dokonalou harmonii vytvoří levandule, myrta a máta peprná s jojobovým olejem.
  • Vzpříčená děloha v raném těhotenství může vyvíjet tlak na záda a tím způsobit velkou bolest. A se zvětšující se dělohou roste tlak. Ze začátku těhotenství spěte na podloženém bříšku, aby se uvolnil tlak na spodní části zad. Koncem těhotenství jsou svaly přetížené, vazy ochablé a dochází k hormonálnímu uvolňování kloubního spojení v pánvi. To způsobuje velkou bolest zad, křížové i stydké kosti, kyčelních kloubů. Doporučujeme nosit těhotenský pás a vhodné cvičení. Masážní olej na bolest v kříži z mandarinky, jasmínu, rozmarýnu, jalovce bobule a dále měsíček v mandlovém oleji, pupalkový, sezamový, slunečnicový a jojobový olej je osvědčená receptura.
  • V tomto období dochází v malé pánvi k velkému prokrvení. Hemeroidy se často u těhotných žen objevují následkem těhotenských hormonů, které způsobují ochabnutí hladkého svalstva a oslabení žilních stěn. Pomáhá dostatečný pohyb, cvičení svalů pánevního dna, koupele ve studené vodě a aromaterapeutické ošetření Vilínovo-myrtovým balzámem, který dokáže zmírnit lokální krvácení, zabránit zánětu a urychlit hojivost ran.
  • Častým nočním jevem jsou křeče v lýtkách. Poukazují na nedostatek hořčíku. Pijte dostatek minerálních vod obohacených hořčíkem. Můžete zkusit několikrát za den sníst 5 loupaných mandlí, pravidelně se hýbat, plavat, studené střiky, masáž lýtek uklidňujícím olejem z heřmánku římského, levandule, březule, majoránky, růžového dřeva, sezamový, slunečnicový a jojobovým olej.
  • Tlak dělohy na dolní dutou žílu způsobuje městnání krve v dolních končetinách + slabost žilních stěn + genetická predispozice mohou být příčinou vzniku křečových žil. Stahovací punčochy mohou pomoci od městnání krve a otokům dolních končetin. Podkládat dolní končetiny polštářem několikrát během dne a použít můžete levandulovo-cypřišový olej.
  • Poševní prostředí bývá náchylné ke vzniku kvasinkovým bakteriím. Příčinou může být stres, anémie, léčba antibiotiky nebo strava s jednoduchými cukry. Co s tím? Upravit příjem cukru, nosit prodyšné prádlo, cvičit svaly pánevního dna, vyhnout se stresu, mít vyváženou stravu, oplachy studenou vodou. Aromaterapie je pouze doplňkem k tomuhle všemu např. sedává koupel z růžovo-čajovníkové esence. Je třeba k tomu přistupovat komplexně.
  • Na nadýmání se doporučuje dětským fenyklovo-kmínový olejem nebo heřmánkovo-fenyklový olejem ráno i večer masírovat bříško po směru hodinových ručiček. Poté můžete přiložit vlhký teplý zábal na břicho.
  • Balzám s andělikou lékařskou je vhodný na nachlazení , rýmě, bolestem v krku nebo dutin.
  • Potíže s močovým měchýřem určitě řešte s lékařem. Pokud jsou obtíže bez příčiny, pak vyzkoušejte sedací koupele, dostatečný příjem tekutin, teplé bylinné čaje. Santalové dřevo je spasmolytikum na močový měchýř. Můžete použít santal, levanduli nebo heřmánek v jojobovém oleji + zábal.
  • Sníženou aktivitou střev může dojít k zácpě. Dostatečně se hýbejte, jezte dostatek vlákniny, sušené švestky, pšeničné klíčky, masáž břicha nebo obklady.
  • Pravidelně a včas začněte masírovat kůži, jako prevenci proti striím. Masírujte břicho, boky, hýždě a stehna. Olejíčky proti striím je spousty např. od Saloos nebo Nobilis Tilia mají přímo směs pro těhulky.

Zpracovala: Bc. Petra Nálevková Žilková

Otužování

Otužování, také nazývané jako kryoterapie nebo expozice chladu, nabývá na oblíbenosti jako účinná metoda pro posílení celkového zdraví a vitality. Tato praxe, která zahrnuje pravidelné vystavení těla nízkým teplotám, má hluboké kořeny v různých kulturách po celém světě a je známá pro své mnoho zdravotních a psychologických výhod.

Těhotenství a terapie podle Mojžíšové

Janu Slusarčukovou jsem vyhledala poté, co se mi zhruba 1,5 roku nedařilo otěhotnět a brala jí jako svojí „poslední šanci“ na přirozené otěhotnění. První syn se nám povedl tzv. na první dobrou, tak jsem nepočítala, že by u druhého otěhotnění měl být nějaký problém, i když jsem částečně počítala s tím, že v 36 letech to nebude třeba hned.