Když máš dobrou židli, dobře se Ti bydlí. V těle, doma i v kanceláři

Spousta problémů, které jako fyzioterapeuti řešíme, plyne z dlouhodobého sezení. Pro zlepšení toho můžete hodně udělat vy sami.
Adaptic-evora-plus-zdravotni-zidle_h458

Všichni tušíme, že pokud sedíme 10 hodin na nevhodné židli, máme před sebou 2 monitory v nestejné výšce a otáčíme se 5 let stále vpravo k zapisování dokumentace, může to pravděpodobně přispět k bolestem. Máme pro vás pár tipů, co s tím.

Jak správně sedět?

Sedněte si přímo, na obě celé sedací kosti, přední horní část pánve lehce naklopte vpřed, nohy rozkročte na šířku pánve, chodidla mějte buď pod koleny nebo lehce před nimi, kolena směřujte na ukazováček chodidla.

Když máš dobrou židli, dobře se Ti bydlí. V těle, doma i v kanceláři

Jakou si koupit židli?

V průběhu své praxe jsme se s kolegy propracovali ke dvěma variantám. Doporučujeme židle SpinalisAdaptic.

Obě židle mají systém pružiny a výkyvný podsedák. Právě dynamika sedáku zlepšuje držení těla díky aktivnímu zapojení svalů hlubokého stabilizačního systému a svalů pánevního dna. Dynamický způsob sezení stimuluje komplex šíjových, zádových a pánevních svalů a aktivně oživuje proprioceptivní mechanismy, které vedou k energeticky nenáročnému zapojení svalů, kloubů a vazivového aparátu.

Když máš dobrou židli, dobře se Ti bydlí. V těle, doma i v kanceláři

Dobře zvolená židle a správný sed může být skvělou prevencí např. kořenových syndromů, gynekologických obtíží a dalších obtíží vyskytujících se v oblasti pánve, blokád žeber nebo páteře, výhřezů meziobratlových plotének a jiných onemocnění.

Je vhodné sedět na velkém míči? Jsou další pomůcky, které mohu používat?

Velký míč je alternativa dynamického sezení. Určitě míč není vhodný na celodenní sezení, jedná se spíš o krátkodobou změnu, pokud máte kancelářskou židli s pevným sedákem.

Když máš dobrou židli, dobře se Ti bydlí. V těle, doma i v kanceláři

Pro krátkodobé použití můžeme doporučit labilní pomůcky např. čočky, overball. Novinkou na trhu je funkční ergonomický podsedák (chystáme se ho otestovat v průběhu příštího roku nejen pro dospělé, ale také pro děti).

Proč nedoporučujeme pracovat na notebooku?

Málokdo přikládá váhu tomu,  že pracujeme-li 8 hodin denně 5 dní v týdnu na PC, je velmi nutná kvalitní židle, stůl a celková ergonomie pracovního místa. S notebookem samotným ergonomii nejde vyřešit.

Proto k notebooku doporučujeme pořídit externí klávesnici, myš a ideálně externí monitor. Nebo zvednou obrazovku notebooku tak, aby hlava nebyla v neustálém předklonu a bylo zachované napřímení páteře.

TIP: Podívejte se na naše návodná videa na Facebooku (https://www.facebook.com/jsfyzio/videos)

Co mám v práci dělat abych neměl/a bolesti?

Vemte své zdraví aktivně do svých rukou. V kanceláři se zaměřte na polohovací stůl a dobrou židli. Pokud vám nevyjde vstříc firma, pořiďte si židli sami. Stejně jako kytku nebo fotografii si i židli jednoduše přestěhujete do jiného působiště.

Když máš dobrou židli, dobře se Ti bydlí. V těle, doma i v kanceláři

K tomu se jednou za hodinu protáhněte, projděte mezi kancelářemi, vyklepejte ruce. A cvičte.  Nebo nás pozvěte na návštěvu do firmy a my vám vše ukážeme. 

Co očekávat od naší návštěvy u vás v kanceláři

Budeme se hodně dívat a hodně ptát. A pak vám navrhneme co udělat s vybavením, uspořádáním pracovního místa a naučíme vás, jak lépe sedět (a třeba i nesedět) a jak  se jednoduše a efektivně rozhýbat. 

Budeme si všímat hlavně těchto věcí:

  • Jak v zaměstnání fungujete? Sedíte? Stojíte? Máte pracovní pohyb?
  • Kolik času v práci sedíte/stojíte?
  • Jak vypadá Vaše pracovní místo?
  • Kde je umístěný počítač?
  • Pracujete s notebookem nebo stolním počítačem?
  • Jakou myš používáte?
  • Jakou máte židli? Jaké má opěrky, područky, sedák?
  • Má vaše židle pohyblivý sedák?
  • Využíváte i jiné možnosti k sezení, např. velký míč, balanční čočku?
  • Jak často měníte pracovní pozici – sed, stoj, pohyb?
  • Jak se už teď vědomě hýbete?

Zní to velmi jednoduše a teorie i jednoduchá je. Podstatná je ale praxe a jak s minimální námahou dosáhnout lepšího pocitu a zdravějšího dennodenního fungování.

Zpracovala: fyzioterapeutka Mgr. Jana Slusarčuková, DiS.

 

TIP pro zaměstnavatele: Dopřejte kolegům a zaměstnancům kvalitní vybavení kanceláře, návštěvu fyzioterapeuta na pracovišti k edukaci správného sezení a vysvětlení jednoduchých cvičení pro prevenci. Máme i dárkové poukazy :)

Pozn.: Články prezentované na webu js-fyzio.cz nenahrazují odborné lékařské/fyzioterapeutické vyšetření a mají informativní charakter, tak abyste snadněji porozuměli dané problematice například po Vaší návštěvě fyzioterapeuta, lékaře nebo jiného specialisty. Cílem naší databáze článků je nabídnout Vám na jednom místě aktuálně dostupné informace o jednotlivých potížích pohybového aparátu, se kterými se můžete setkat, a to snadno pochopitelným jazykem.  V případě, že na základě podobnosti zde popsaných projevů usuzujete na konkrétní diagnózu, doporučujeme Vám konzultovat Vaše potíže při osobní návštěvě lékaře nebo fyzioterapeuta. Informace zde prezentované nenaplňují znaky §2a zákona o regulaci reklamy č. 40/1995 Sb. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Img-20240401-wa0030b

Jaro je tady: Čas vyrazit na kole, na brusle a s walkingovými holemi!

Slunce konečně vítězí nad mraky, květy se probouzejí ze zimního spánku a my? My vytahujeme z garáže kola, kolečkové brusle a nordic walkingové hole. Proč? Protože počasí venku volá po dobrodružství a my jsme připraveni mu vyhovět. Ale pozor, než vykročíme, pojďme si promluvit o tom, co nám naše oblíbené jarní aktivity přináší a na co bychom neměli zapomenout v kontextu zdravého pohybu.

Celý článek »
Unnamed (kopie)

Lymfatické tejpování

V JSFYZIO využíváme metody, které přinášejí  našim klientům optimální péči. Jednou z nich je i lymfatické tejpování pro podporu lymfatického systému a zlepšení toku lymfy v těle.

Celý článek »