Rozhovor s lékařkou Evou Dvořákovou o propojení gynekologie a fyzioterapie

V rámci naší dlouhodobé spolupráce s paní doktorkou MUDr. Evou Dvořákovou Ph.D. ,vedoucí lékařkou Centra asistované reprodukce v Pardubicích, jsme se setkaly ( Bc. Petra Žilková a Mgr. Jana Slusarčuková ) v jsfyzio, abychom ji mohly položit pár dotazů týkající se propojení gynekologie a fyzioterapie. Bylo to velmi milé a užitečné setkání. Děkujeme!
79da1a8c-aea5-4965-8eea-9524997111f5
  • Kdy by měla podle Vás přijít na řadu fyzioterapie při gynekologických obtížích?

Záleží, o jaké obtíže se jedná. Takovou typickou pacientkou v ambulanci gynekologa je žena s chronickými bolestmi v podbřišku, které mohou mít nejrůznější příčiny včetně poruch pohybového aparátu. Pokud lékař vyloučí orgánové onemocnění této oblasti, často ve spolupráci s dalšími odbornostmi jako je chirurg či urolog, pak by měl ženu vyšetřit i fyzioterapeut. V mnohých případech by nebyla od věci i péče psychologa.

Vaši nezpochybnitelnou úlohu dále vidím v péči o ženy, které mají potíže s otěhotněním, ženy s poruchami pánevního dna a stresovou inkontinencí, po gynekologických operacích, těhotné a ženy po porodu.

• V čem vidíte přínos fyzioterapie při onemocnění endometriózou?

Endometrióza je velmi nepříjemné onemocnění, které svým nositelkám může značně narušovat kvalitu života v podobě chronických bolestí a neschopnosti otěhotnět. Základní terapeutické modality jsou chirurgická a hormonální léčba. V případě poruchy plodnosti léčba pomocí metod asistované reprodukce. Přínos fyzioterapie vidím v možném ovlivnění bolesti a funkce pánevních orgánů při chronicky probíhajícím zánětu v této oblasti a ošetření jizev po operačních výkonech.

• V čem konkrétně podle Vás může být fyzioterapie přínosná ženám v období…
    • před těhotenstvím? Plánuje-li žena těhotenství a nemá žádné obtíže, tak bych nechala na jejím rozhodnutí, zda fyzioterapeuta navštíví či nikoli.
      • Pokud se ale ženě nedaří otěhotnět (cca 1 rok), měla by být ona i její partner vyšetřeni odborníkem na léčbu neplodnosti. V tomto případě lze ženě doporučit i návštěvu fyzioterapeuta.
    • v těhotenství? Během těhotenství dochází k fyzickým změnám, které mohou mít za následek nejrůznější obtíže spojené s pohybovým aparátem. Pokud žena nemá v graviditě vážná rizika, tak cvičení a pohybovou aktivitu vřele doporučuji.
    • po porodu? Největší přínos fyzioterapie spatřuji v rychlejším návratu do kondice se zaměřením na zpevnění pánevního dna jako prevenci úniku moči, ošetření jizev po nástřihu hráze či císařském řezu, pohybovou terapii diastázy břišních svalů.
  • Jaký největší benefit přinese fyzioterapie ženě po gynekologické operaci?

Záleží na druhu a rozsahu operačního výkonu. Největší benefit vidím v ošetření jizev, rehabilitaci a zpevnění svalů pánevního dna a prevenci přenesené bolesti.

Img_7788b
2a6071dc-8ab0-4a6a-80a9-cf191754bf2c

MUDr. Eva Dvořáková Ph.D.

Paní doktorka vystudovala obor všeobecné lékařství na Karlově universitě v Praze, Lékařské fakultě v Hradci Králové. Po promoci pracovala ve Fakultní nemocnici Hradec Králové, kde se věnovala mimo jiné také ultrazvukové diagnostice,  perinatologii a onkogynekologické problematice.

Během svého působení ve FN Hradec Králové byla součástí týmu, který jako první ve střední Evropě prováděl speciální nitroděložní operace u jednovaječných dvojčat. Je držitelkou mezinárodních certifikátů Fetal Medicine Foundation London, které opravňují provádění komplexní prenatální ultrazvukové diagnostiky, zahrňující prvotrimestrální skríning, preventivní vyšetření preeklampsie, provádí ultrazvukové vyšetření s vyšetřením podrobné anatomie plodu v 2. trimestru a další specializované ultrazvukové metody.

V současné době pracuje v Sanatoriu Sanus Hradec Králové a ambulantní sféře.
Img-20240401-wa0030b

Jaro je tady: Čas vyrazit na kole, na brusle a s walkingovými holemi!

Slunce konečně vítězí nad mraky, květy se probouzejí ze zimního spánku a my? My vytahujeme z garáže kola, kolečkové brusle a nordic walkingové hole. Proč? Protože počasí venku volá po dobrodružství a my jsme připraveni mu vyhovět. Ale pozor, než vykročíme, pojďme si promluvit o tom, co nám naše oblíbené jarní aktivity přináší a na co bychom neměli zapomenout v kontextu zdravého pohybu.

Unnamed (kopie)

Lymfatické tejpování

V JSFYZIO využíváme metody, které přinášejí  našim klientům optimální péči. Jednou z nich je i lymfatické tejpování pro podporu lymfatického systému a zlepšení toku lymfy v těle.